sunnuntai 22. toukokuuta 2016

Y.E.S. – Your Entrepreneurial Skills for Future – opiskelijavaihto Unkarin Százhalombattassa

Loimaan lukio koordinoi EU:n rahoittamaa “Erasmus+” -kansainvälisyyshanketta, jossa on mukana meidän koulumme lisäksi yksi koulu Almendralejon kaupungista Espanjasta, yksi koulu Slovenske Konjicen kaupungista Sloveniasta ja yksi koulu Százhalombattasta Unkarista. Marraskuussa oli unkarilaisen koulun vuoro järjestää viikon mittainen opiskelijavaihto. Jokaisesta vierailevasta maasta oli kuusi opiskelijaa ja kaksi opettajaa mukana ja kaikki unkarilaiset, jotka kuuluvat tähän projektiin olivat myös mukana aktiviteeteissamme sekä majoittamassa meitä matkailijoita. Suomesta Unkariin lähtivät Ellinoora Koivula, Marika Nyberg, Aapo Saastamoinen, Laura Ahlqvist, Hannah Nurmi ja Maria Virtanen sekä opettajista Leena Hirvonen ja Maria Esala.

Elllinoora Koivula

Sunnuntai 8.11.

Sunnuntaina lähdimme Loimaalta kohti Helsingin lentokenttää kello 13.00 ja saavuimme Budapestin lentokentälle 18.30 paikallista aikaa (Unkarin aika on tunnin Suomesta jäljessä). Lentokentällä odotti jokaisen oma host-henkilö ja bussi, joka vei meidät koululle Százhalombattaan, josta jatkoimme perheisiimme. Perheiden luona annoimme tuliaisemme Suomesta (muun muassa salmiakkia, suklaata ja suomalaisia design-tuotteita tai muita tunnettuja suomalaisia asioita), esittelimme itsemme ja vaihdoimme kuulumisia. Tällöin vietimme eniten aikaa perheessä, sillä viikon aikana ei paljon aikaa “kotona” vietetty.

Ellinoora Koivula

Maanantai 9.11.

Maanantaipäivä alkoi esitelmillä. Näimme esitelmät jokaisesta maasta, kaupungista ja sen lukiosta, joka projektiin osallistui. Esitelmien jälkeen saimme tehtäväksemme etsiä pienissä ryhmissä ympäri koulua QR-koodeja ja vastata niiden antamiin kysymyksiin. Kysymykset liittyivät kouluun, esimerkiksi yksi kysymys kuului “Kuinka monta luokkaa tällä käytävällä on?” Kun koulu oli nähty, menimme yhdessä kiertelemään kaupunkia. Kaupunkikierroksen jälkeen palasimme koululle, missä meitä odotti pieni kisa. Muodostimme ryhmät, jotka kisasivat toisiaan vastaan mm. lajittelemalla karkkeja värin perusteella. Illan päätteeksi meille esitettiin ja opetettiin perinteistä unkarilaista tanssia. Kävimme myös paikallisessa Keró-nimisessä paikassa, jossa pelasimme biljardia, pöytäjalkapalloa ja vietimme iltaa yhdessä

Maria Virtanen

Tiistai 10.11.

Tiistaiaamuna jätimme Százhalombattan taaksemme ja lähdimme bussilla kohti Visegrád -nimistä kaupunkia. Visegrádissa vierailimme entisessä kuninkaanlinnassa, Királyi Palotassa, jossa meillä oli ensin opastettu kierros ympäri linnoitusta. Kierroksen jälkeen kävelimme ylemmälle linnoitukselle, jossa meille tarjoiltiin omenamehua sekä teetä. Kävimme myös kyseisen rakennuksen huipulla, josta oli aivan upeat näkymät! Sen jälkeen siirryimme seuraamaan turnajaisdemonstraatiota, jossa tunnelma oli hyvin keskiaikainen. Lopuksi saimme vielä itse kokeilla mm. jousipyssyllä ampumista, jonka jälkeen siirryimme varsin kuninkaallisin menoin lounaalle läheiseen ravintolaan. Kun lounas oli syöty, lähdimme Visegrádista kohti läheistä kaupunkia Szentendreä, joka oli erittäin kaunis, pieni kaupunki. Szentendressä meillä oli vapaa aikaa ja kävimme muun muassa ottamassa kuvia kauniin Tonava-joen rannalla. Kun palasimme Százhalombattaan, osa porukastamme meni Fannin luokse viettämään hänen synttäreitään, jonka jälkeen menimme eri pelipaikkaan kuin maanantaina, jossa loput porukastamme olikin.

Marika Nyberg

Keskiviikko 11.11.

Aamulla me lähdimme kouluun ja mentiin meidän host  oppilaiden kanssa heidän kahdelle oppitunneille. Aika moni meistä oli saksan ja englannin tunneilla. Niiden jälkeen meillä oli erilaisia workshoppeja. Meidät jaettiin ryhmiin ja jokaiselle ryhmälle arvottiin jokin esine, jolle piti keksiä uusi käyttötarkoitus ja josta samalla tuli erilaisia “yritysideoita”. Tämän jälkeen me työstimme ilmoituksia, joissa haettiin työntekijöitä yrityksiimme. Workshoppien ja lounaan jälkeen meillä oli koko ilta vapaa. Ensin olimme suunnitelleet, että menisimme seinäkiipeilemään, mutta päädyimme loppujen lopuksi shoppailemaan ja Tropicariumiin. Tropicariumissa on nimensä mukaisesti kaikenlaisia mereneläviä ja trooppisia eläimiä.

Hannah Nurmi

Torstai 12.11.

Torstai aamuna lähdimme aikaisin bussilla kohti Budapestia. Siellä meidät jaettiin kahteen eri ryhmään. Sillä aikaa kun toinen ryhmä kiersi katsomassa Budapestin mahtavia nähtävyyksiä toinen ryhmä vieraili paikallisessa Start Up-yrityksessä nimeltään InePex. Kun tämä ohjelma oli ohi, meillä oli hetki aikaa tehdä ostoksia Budapestin kaduilla. Menimme myös Euroopan vanhimmalla metrolla käymään Heros squarella. Kun tulimme Budapestistä osa porukasta halusi vielä shoppailla lisää shoppailuajan vähyydestä Budapestissä johtuen, joten menimme erääseen lähellä olevaan ostoskeskukseen.

Aapo Saastamoinen

Perjantai 13.11.

Perjantai-aamu alkoi esityksillä start up -yrityksistä ja työmarkkinoista. Esitysten jälkeen tapasimme unkarilaisen bisnesnaisen, joka piti meille luennon menestyksestä ja siitä, mitä sen eteen pitää tehdä. Tapaamisen jälkeen kävimme syömässä lounaan läheisessä ravintolassa. Lounaan jälkeen kilpailimme ryhmissä englanninkielisten yrityssanojen parissa. Päivän viimeisenä tehtävänä meillä oli luoda työhaastattelut, jotka esittelimme koko porukalle. Illalla vietimme jäähyväisjuhlaa, jossa jokaisen maan oppilaat olivat suunnitelleet kaikille leikkejä ja pelejä tai esittivät lauluesityksiä. Leikkien ja pelien jälkeen söimme unkarilaisten tekemiä herkkuja. Unkarilaisten tekemät letut ovat ehkä maailman parhaita! Iltaohjelmamme loputtua lähdimme koko porukalla kaupungille viettämään viimeistä yhteistä iltaamme.

Laura Ahlqvist

Lauantai 14.11.

Lauantaina aamulla aikaisin koitti lähdön hetki. Hyvästelimme perheemme, pakkasimme viimeiset tavaramme ja lähdimme koululle. Kaikki saapuivat ajoissa koululle, jotta saisivat aikaa hyvästien jättämiseen. Heipat sanottuamme, itkut itkettyämme ja tulevat tapaamisemme suunniteltuamme oli aika lähteä. Koululta slovenialaiset lähtivät kotimaahansa ja me suomalaiset sekä espanjalaiset lähdimme samalla bussilla lentokentälle. Lentokentällä hyvästelimme vielä espanjalaiset, jonka jälkeen lähetimme laukkumme koneeseen, menimme turvatarkastukseen ja lähdimme kohti koti-Suomea!